Terug
Newbe deel 6 : De gelijkenis van den Goddelijke Zending 13 augustus
1996
"Wat ik nu ontdekt heb!" roept Stoffeltje luid.
De Tas is haar post aan het lezen en hoort haar niet.
Brite (dat ben ik) kijkt haar vragend aan.
In een virtuele salon zitten wij bij elkaar en babbelen genoegelijk.
Stoffeltje zit op de sofa te smoezen met een nerd.
" Hij is ook een Gereformeerde!" roept ze naar mij en (tegen de Nerd):
"Brite en ik ook!"
"Nog steeds?!?" vraagt de nerd belangstellend.
"Eens gereformeerd, altijd gereformeerd," antwoord ik smalend.
" Wij houden erg van het Vleesgeworden Woord!" oppert Stoffeltje.
" Pardon?" stamelt de nerd.
Ik leg uit "Het Woord dat Vlees werd ( joh...: vers 14). DAT MOET JE KENNEN
..als een der onzen."
En Stoffelt zegt:" Het is net als met sm, dat trekt ook gereformeerden, met
moo's is dat hetzelfde. Volgens een recent onderzoek gedaan op de VU naar
moo's in Nederland - afstudeerscriptie van iemand uit de Metro- is 70% van
moo-gebruikers oorspronkelijk gereformeerd of iets vergelijkbaars
(vrijgemaakt, hervormd etc.)"
"Doen jullie aan sm dan?" vraagt de nerd.
Ik kreun en raak vervolgens in een levendige conversatie verstrengeld met
Stoffeltje over het Vlees dat Woord werd en Woorden die Vlees werden. Zijn
wij daarom zo verslaafd?!? Wij laten onze huiskamerfilosofie‘n erop los. De
Nerd vertrekt verschrikt naar andere regionen en De Tas voegt zich bij
ons.
"Goh, wat had ik vandaag weer een fijne brief," zucht ze.
Stoffeltje en ik gaan er maar niet op in, want ze verzamelt metrominnaars
alsof het een kerkcollecte is, bovendien is De Tas van-huis-uit een
ongelovige en heeft vanuit dien verstande toch een ander moraal :))).
"Zeg Tas, hoe zit het momenteel met jouw Woorden, worden ze al Vlees?"
vraagt Stoffeltje om haar in ons gesprek te betrekken.
Ik ga ondertussen in de Bijbel zoeken wat er nou eigenlijk precies staat in
Johannes, want De Tas heeft mij allang deelgenoot gemaakt van haar
vervleselijkingen... Tot mijn verbazing sla ik het vrijwel direkt op in de
vertaling van de Synode te Dordrecht in de jaren MDCXVIII: Het
vleeschgeworden Woord (Johannes 1. vs14): Het Woord is Vleesch geworden en
heeft onder ons gewoond, vol genade en waarheid. (* Johannes bedoelt
overigens Christus).
Als ik na lezing mij in de Salon beweeg, hoor ik nog net dat Stoffeltje
beweert dat het logisch is dat talige omgevingen gereformeerden aantrekken:
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was
God!
"Het is een Goddelijke bezigheid: het rondwandelenden in moo's. Jouw
verslaving is zelfs vergelijkbaar met de Doopdrang van Johannes."
" Uhh?" moppert De Tas.
" Johannes de Dooper.." legt Stoffeltje uit. "...was als hij nu had geleefd
een salesman van modems geworden, of had zijn eigen moo gestart en had,
zoals jij, zijn discipelen de moo in geholpen."
" He ja," roep ik, " de vermenigvuldiging der brooden : get wired!
de overspelige vrouw: the geek-girl ( joh.8)"
" Is dat niet :'wie zonder zonde is werpen de eerste steen?'?" vraagt
Stoffeltje. Haar bijbelkennis is veel beter dan de mijne, maar ik heb Het
Boek nu naast me liggen. We babbelen nog wat over het breken van broden en
vissen, de berispingingen der schriftgeleerden en besluiten dan om
"iegelijk heen te gaan naar zijn huis".
" Hebben jullie het alsjeblieft niet meer over religie, waar ik bij ben, ik
snap er niets van..." zucht De Tas.
"Kom, kom," glimlacht Stoffeltje " Jij was de eerste van ons met Goddelijke
Zending..."
Voor ik ga uitloggen, beloven we elkaar om in de toekomst Gelijkenissen
(verhaaltjes als metafoor) in onze metroconversaties te gaan gebruiken.
Ik draaf door: " Net als Lazeres kan ik ten alle tijden opgewekt worden -
uit de Digitale Slaap, uit de dood - in de Moo is wederopstanding
mogelijk..."
En Stoffeltje preekt; "Digitale honger kan gestild worden met Virtuele
vermenigvuldigingen! Op de zee kan gewandeld worden, komende tot het
schip."
En De Tas zegt besmuikt: " Dames, dames... zo blijven jullie eeuwig
smachten naar het Vleeschgeworden Woord... ;-)
Wordt vervolgd
poppy
|