Metro icon De Digitale Metro
Naar de Metro Voor beginners Programmeren Infrastructuur Sociaal Links
   
  Metrologo Spelletjes in de Metro  

Vier op een rij-tips

                              | | | | | | | | 6
                              | | | | | | | | 5
                              | | | | | | | | 4        De velden op de onderste
                              | | | | | | | | 3 rij    rij noem ik 11,21,31..71,
                              | | | | | | | | 2        op de tweede rij 12,22,32
                              | | | | | | | | 1        ..72 tot veld 76 linkboven.
                              ---------------  
                               1 2 3 4 5 6 7
                                    kolom
Hieronder zal ik een aantal tips geven die je bij het spelen van vier op een rij kunnen helpen. Het belangrijkste waar je aan moet denken is: het doel van voer is om 4 op een rij te krijgen! Da's niet nieuws natuurlijk, maar ... het betekent dus dat elke zet je moet helpen bij dat doel, als je wilt winnen tenminste. Hoe kun je dat doel, 4 op een rij, nou bereiken?

1) Maak een 3 op een rij (3oer) die een vier op een rij (4oer) kan worden. bv na 41,42 43,51 52,53 kan wit (degene die begonnen is) 61 doen ( zie diagram A). Zwart kan dan niet meer in 33 gooien, want dan heeft wit 4oer door 34. Maar misschien kan wit die zet later afdwingen.. Zo'n 3oer zal ik in het vervolg 'Threat' noemen.
                              | | | | | | | | 
                              | | | | | | | | 
                              | | | | | | | | 
             diagram A        | | | | |X|O| |   
                              | | | | |O|X| |  
                              | | | | |X|O|X| 
                              ---------------
                               1 2 3 4 5 6 7
Een 3oer hoeft natuurlijk niet aaneengesloten te zijn, 61,43,34 bv kan ook. Om een 3oer te maken heb je eerst een 2oer nodig, en dat is ook handig om op te letten. 3oer is dus in principe gunstig. En zo kan je verder doorredeneren: een
2 op een rij die een 3oer kan worden kan ook nuttig zijn.

2) Net als bij schaken is het centrum heel belangrijk. Voor een horizontale of diagonale 4oer heb je sowieso een steen in kolom 4 nodig, hoe meer stenen je in die kolom hebt, hoe beter dus. Kolom 3 en 5 grenzen aan 4, dus die zijn ook
erg belangrijk. Het is ook niet gek dat de meeste potjes beginnen met het
gooien in 4 en 3/5...

3) Het is gunstig in het centrum een driehoek te hebben
X
X X
en nog gunstiger om een vierkant te hebben
X X
X X
Want met een driehoek of een vierkant heb je zowel verticaal, horizontaal als diagonaal dreigingen, en dat kan tot het volgende leiden..
                                                          4 X O O
                                                          3 O X X
                                                          2 X X X
                                                          1 O O X
Als O de diagonale 4oer gaat voorkomen op de eerste rij krijgt X op de tweede rij een horizontale 4oer. Dit is een manier om snel te winnen; de andere is de dubbele dreiging (op twee manieren 4oer dreigen, tegenstander kan er maar e en dreiging tegelijk opheffen.) Oja, er is nog een andere manier, de enkele dreiging die de tegenstander vergeet op te heffen... :)

4) Veel potjes eindigen met volgooien, waarna uiteindelijk een van beide spelers in tempodwang komt een 4oer aan de tegenstander moet toestaan. Is het nou pech als je op die manier verliest of kan je er vanaf het begin al rekening mee houden? Ja, dat kan dus. Laten we eens een spelletje nemen waarbij X (wit) begonnen is en alles volzit behalve een lege kolom. (zie diagram B)
                           |X| |X|O|X|X|X| 
                           |O| |O|X|O|O|O| 
                           |X| |X|O|O|X|X| 
                           |O| |O|O|X|O|O| 
             diagram B     |X| |X|X|O|X|O| 
                           |O| |O|X|X|O|X| 
                           ---------------  wit is aan zet en speelt met X
                            1 2 3 4 5 6 7
Zowel wit als zwart hebben een 'threat' op veld 22. Wit moet echter de volgende zet 21 spelen, en zwart wint dus. Is het toeval dat wit hier aan zet is? Nee natuurlijk. Neem bv de opening 41,42 43,44 45,46. Nu moet wit weer op de 1e rij
een steen gooien.

Stel dat beide dan verder gaan met 51,52 53,54 55,56 dan is wit weer aan de beurt en moet weer op de 1e rij een steen gooien (wat in dit geval geen slecht idee is). En als alle kolommen vol zijn behalve eentje moet wit ook op de 1e rij een steen gooien. Dit is het geval met kolom 2 in diagram B: wit moet op rijen 1,3 en 5 gooien, zwart op rijen 2,4 en 6. En wie dan het eerste vier op een rij heeft wint dan natuurlijk, in dit geval zwart die een 'threat' op 2 heeft. Als zwart geen threat in kolom 2 zou hebben, maar wit wel een 'threat' in rij 3 of 5, dan zou wit winnen. En dus:

Wit moet streven naar 'threats' op oneven rijen. ('odd threats')
Zwart moet streven naar 'threats' op even rijen. ('even threats')


Hierbij moet je natuurlijk rekening houden dat als zwart een 'threat' op rij 2 heeft en wit op rij 3 in dezelfde kolom die van wit waardeloos is, en andersom.Het lukt namelijk niet om en de 'threat' van je tegenstander op te heffen, en zelf dan 4oer te maken, als je tegenstander een beetje oplet tenminste.

Wat nu als zwart een 'even threat' heeft in de ene kolom, en wit een 'odd threat' in de andere? Wie wint er dan? Dat is ook uit je hoofd na te gaan, eerst even iets anders.

Stel je ziet een voer-diagram, je weet dat wit met x begonnen is, maar niet wie aan zet is, hoe kan je dat zien? Je kan het aantal stenen tellen, maar soms is het makkelijker het aantal lege velden te tellen.

Als er een even aantal lege velden is dan is wit aan zet.
Als er een oneven aantal lege velden is dan is zwart aan zet.

Als wit een 'odd threat' heeft en zwart een 'even threat' dan zal op een gegeven moment iemand aan de beurt zijn die niet aan de beurt wil zijn, Er is dan een oneven aantal lege velden (oneven (odd) + even = oneven) en dus is zwart aan zet. En dus verliest zwart in zo'n geval. Dat leidt tot de volgende regel:

Zwart moet voorkomen dat wit een 'odd threat' krijgt.

Als je dit begrijpt, dan begrijp je het spelletje ook. En dan begrijp je het onderstaande. Dit geldt dus als er niet door bv dubbele dreigingen voortijdig een beslissing komt.

  • Wit moet streven naar 'odd threats': als wit een of meer 'odd threats' heeft zonder dat zwart in dezelfde kolom en lager een 'even threat' heeft, dan wint wit in principe.
  • Zwart moet voorkomen dat wit een 'odd threat' krijgt of deze neutraliseren met een 'even threat' lager in dezelfde kolom. Als zwart dan zelf een 'even threat' krijgt wint zwart in principe.
Veel voer-plezier!!